Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Problém pražského Dopravního podniku je ve vedení města,ne odborech

Vášně kolem možné stávky dopravního podniku v Praze, resp. kolem celého financování Dopravního podniku, se ze Zastupitelstva hl. města Prahy přesunuly už i do médií. To, na co v rámci jednání Zastupitelstva opozice poukazuje už od schvalování rozpočtu na rok 2009, to, co se snažíme řešit už od květnového zasedání Zastupitelstva, to se teď, na konci roku, dostalo i do médií. A to díky tomu, že odborářům došla trpělivost.

Jaká je situace ve financování Dopravního podniku, to se ví dlouho. Podnik je totiž v dluzích od povodní v roce 2002 a restrukturalizace v roce 2007. Členy představenstva – mezi nimi představitele města – to ale ani za mák neznepokojovalo. Až do minulého týdne, kdy se odboráři skutečně rozzlobili a tentokrát vážně pohrozili stávkou, pokud se situace nezlepší.

Kdyby to představenstvo nenechalo dojít do bodu, kdy bude muset sáhnout na výhody zaměstnanců, pak by si situace asi nikdo nevšiml. Osobně nechápu, jak to mohl management nechat zajít tak daleko, že je potřeba řešit finanční situaci mimořádnou injekcí tak, aby bylo na platy zaměstnanců.

A to všechno v kontextu, kdy se hlavní město jako takové téměř topí v penězích, investuje desítky milionů do projektů, které jsou zbytné (např. projekt olympiády – 70 mil. Kč) nebo nadstandardně drahé (cyklostezka Rokytka - 113 mil. Kč za 3,5 km) nebo zatím nefunkční (OpenCard – 733 mil. Kč, bezdrátová Praha – 90 mil. Kč, mýtné – 30 mil. Kč). Investovat tyto peníze do Dopravní podniku se ale rozhodne až v poslední minutě.

Přitom podle studií ČVUT a dalších nevykazuje hospodaření Dopravního podniku žádná zřejmá nadbytečná čerpání. Za posledních 6 let snížil náklady na 1 vozokm o 14,4%, a to za stálého růstu mezd, cen nafty a energií. A za nárůstu spokojenosti lidí s Dopravním podnikem a jeho službami – v otázkách čistoty, obsazenosti a komfortu se kladněji o Dopravním podniku vyjádřilo v roce 2008 oproti roku 2007 12% - 28% respondentů, v oblasti pocitu bezpečí o 14,5% a celkový podíl spojenýchpasažérů stoupl ze 76% na 82%. Dopravní podnik přitom dále pracuje na restrukturalizaci a hledá cesty, jak systémově ušetřit, aniž by snížil kvalitu poskytovaných služeb.

Návrhy primátora Béma šetřit na lidských zdrojích v takové firmě, jakou je Dopravní podnik, jsou neopodstatněné. Dopravní podnik není ČSA, kde by se snížení platů řidičům nedotklo výrazně jejich schopnosti uživit rodinu. Přece jen je rozdíl přijít o třeba 20 tis. Kč ze 100 tis. Kč, než přijít o 5 tis. Kč z 25 tis. Kč. Průměrné platy v dopravním podniku jsou sice nad 26 tis. Kč, nesmíme ale zapomínat, že do těchto průměrů jsou započítány mzdy všech zaměstnanců, tedy i vedení a managementu. Průměrná mzda řidičů tedy bude nižší. A to je v Praze, kde je průměrná mzda téměř 30 tis.Kč měsíčně, značným rizikem. Může se totiž stát, že ti nejlepší řidiči a zaměstnanci začnou z Dopravního podniku odcházet. Jaké to bude mít následky na bezpečnost a kvalitu služeb Dopravního podniku, to snad ani nemusím zdůrazňovat.

Vedení města by se tak mělo snažit spíš než nesystémově šetřit na zaměstnancích a propouštět podpořit Dopravní podnik v umoření dluhu a dát mu prostor dále systémově eliminovat náklady. A především myslet na to, že jeho cíle sice je šetřit, ale za plnění funkcí města, mezi které kvalitní městská hromadná doprava zajisté patří.

Autor: Miroslav Poche | úterý 10.11.2009 12:16 | karma článku: 38,40 | přečteno: 5398x
  • Další články autora

Miroslav Poche

Účinnost na prvním místě

Hlavní prioritou Evropské unie v oblasti energetiky je přechod k nízkouhlíkovému hospodářství. Nejefektivnějším způsobem, jak tohoto cíle dosáhnout a šetřit energetické zdroje je zvyšování energetické účinnosti.

26.6.2017 v 14:43 | Karma: 9,33 | Přečteno: 502x | Diskuse| Politika

Miroslav Poche

Svůj díl odpovědnosti v boji proti terorismu musí přijmout všechny arabské země

Začátkem týdne přerušilo několik arabských zemí diplomatické vztahy s Katarem. K Saudské Arábii, Egyptu, Bahrajnu, Spojeným arabským emirátům, Jemenu a Maledivám se čerstvě připojilo také například Jordánsko.

9.6.2017 v 17:58 | Karma: 13,72 | Přečteno: 1681x | Diskuse| Politika

Miroslav Poche

Česko se musí naučit předcházet vzniku odpadů

Státy evropské osmadvacítky vyprodukují ročně miliony tun odpadu. Významná část odpadu přitom stále končí na skládkách nebo je spalována.

31.3.2017 v 13:45 | Karma: 7,04 | Přečteno: 291x | Diskuse| Politika

Miroslav Poche

Euronest řešil otázky další spolupráce se zeměmi Východního partnerství

Budoucnost Východního partnerství, iniciativy, jejíž základy byly položeny během českého předsednictví, byla jedním z témat kyjevského meziparlamentního zasedání Euronestu.

23.2.2017 v 16:29 | Karma: 10,99 | Přečteno: 230x | Diskuse| Politika

Miroslav Poche

CETA chtěla více času a veřejnou debatu

Asi největším tématem právě končícího plenárního zasedání Evropského parlamentu bylo schválení obchodní dohody mezi Evropskou unií a Kanadou, které vyvolalo řadu kontroverzí.

16.2.2017 v 16:54 | Karma: 12,27 | Přečteno: 248x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Estonsku roste sebevědomí. Hovoří o blokádě proti Rusku v Baltském moři

4. května 2024  18:08

Sledujeme online Velitel estonské armády Martin Herem navrhuje spojencům se připravit na možnou blokádu ruských...

Po Kallasové přišla řada na Zelenského, Rusko na něj vydalo zatykač

4. května 2024  16:30,  aktualizováno  18:03

Ruské úřady zahájily trestní řízení proti ukrajinskému prezidentovi Volodymyru Zelenskému a...

Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí

4. května 2024  17:46

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 82
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1380x
Jsem poslancem Evropského parlamentu, v minulosti jsem působil v rámci Zastupitelstva hlavního města Prahy a zastupitelstva třetí městské části. Vystudoval jsem Provozně ekonomickou fakultu ČZÚ a Fakultu sociálních věd UK. Zastupoval jsem organizaci OSCE na misích v Bosně a Hercegovině a v Kosovu, na ministerstvu zahraničí zaštiťoval komunikaci s komisí OSN pro lidská práva a na ministerstvu zemědělství vyjednával o liberalizaci obchodu v rámci EU a CEFTA. Soukromě jsem podnikal v oblasti cestovního ruchu.